Fri fragt ved køb over 400 kr.
100% sikker betaling
Hurtig levering i Danmark på 1-3 hverdage

Alt, hvad du skal vide om stevia som sødemiddel

Alt, hvad du skal vide om stevia som sødemiddel

Stevia er en urtelignende plante, der vokser vildt i Sydamerika. Planten går også under navnet ”sukkerplanten”, da dens blade er ekstremt søde. Ekstrakt fra planten blev i 2011 godkendt som sødestof i EU og bruges i dag i vid udstrækning til at søde både mad- og drikkevarer. Vi kigger her nærmere på steviaen, dens egenskaber og dens eventuelle bivirkninger.

 

Hvad er stevia?  

Steviaplanten vokser vildt i Sydamerika, og indianere i området har i flere tusinde år benyttet planten til at søde deres ellers meget sure mate-te med. Stevia er cirka 300-400 gange sødere end almindeligt, hvidt sukker, men indeholder stort set ingen kalorier. Derfor er det også oplagt at benytte stevia som et sundere alternativ til rørsukker. I dag bliver stevia populært betragtet som et naturligt sødestof.

Ud over at stevia er blevet brugt som sødestof i Sydamerika i tusindvis af år, har man også benyttet det flittigt i blandt andet Japan siden 1970’erne. Der kan naturligvis være mange andre faktorer, der spiller ind, men nogle mener, at der er sammenhæng mellem japanernes brug af stevia og den ekstremt lave forekomst af fedme i landet. 

I USA er man ligeledes begyndt at benytte sig af stevia, og det samme gælder i mange andre asiatiske lande end Japan. Efterhånden begyndte de europæiske lande at følge trop, og i 2011 blev stoffet altså godkendt som tilsætningsstof i EU. 

Stevia i Danmark 

Det var den danske forsker Per Bendix Jeppesen, der for alvor satte gang i steviasnakken herhjemme. Tilbage i 1991 drog han selv til Sydamerika for at undersøge planten og møde nogle af de sydamerikanske indianere, der har nydt godt af dens egenskaber. Indianerne og deres brug af stevia vender vi tilbage til senere. 

Efter at have besøgt indianerstammer i Sydamerika foretog Jeppesen grundige undersøgelser af steviaplanten og dens egenskaber og forsøgte ihærdigt at få den godkendt som sødestof herhjemme. I 2011 blev ekstrakt fra planten endelig godkendt til brug i visse mad- og drikkevarer i EU. 

Stevia findes i forskellige former, og du kan i dag købe steviasødemiddel i langt de fleste supermarkeder. Her finder du eksempelvis steviasukker, som er en pulverform af stevia, samt flydende stevia – også kaldet steviadrops. Disse sødemidler kan bruges som sødestof i kaffen, men kan også bruges til både bagning og kogning. Der er eksempelvis mange, der bager kager med stevia. På den måde opnås den søde smag, uden at kalorieindholdet springer i vejret. 

Vil du selv i gang med at eksperimentere med stevia? Køb blot den ene eller anden form for sødemiddel i dit lokale supermarked og gå i gang med at trylle lækkerier frem. 

Stevia bidrager ikke til sukkersyge og overvægt 

I rigtig mange lande – herunder i Danmark – bliver flere og flere mennesker overvægtige og lever generelt ikke alt for sundt, og med sig bringer dette en lang række samfundsmæssige problemer. Blandt andet har over 260.000 danskere allerede fået konstateret diabetes – og tallet stiger kraftigt. Fra 2000 til 2016 blev antallet af mennesker med diabetes mere end fordoblet, og det er naturligvis et problem. 

En af årsagerne til, at der er så mange med diabetes i Danmark, kan sandsynligvis være, at vi indtager alt for meget sukker. Der er ikke særligt mange næringsstoffer i rørsukker, men til gengæld indeholder det ekstremt mange kalorier. Det vil sige, at vi som mennesker ikke har specielt meget gavn af rørsukker eller roesukker – alligevel spiser vi det i store mængder. 

Ved at anvende stevia kan man udvikle produkter, der ikke indeholder almindeligt sukker, og derfor er langt sundere end de almindelige produkter. Ved at indtage mindre sukker falder risikoen for at udvikle sukkersyge og overvægt senere i livet i høj grad.

Hvad er fordelene ved at bruge stevia som sødemiddel? 

Som du måske kan fornemme, er der mange fordele ved at benytte stevia som sødemiddel. Hvis du gerne vil skære ned på dit sukkerindtag, er det relevant at overveje at ty til stevia. På den måde kan du fortsat nyde de søde sager, men uden det påvirker dit kalorieindtag synderligt. Dét er ren win-win. 

Ud over at der er en kaloriemæssig fordel i at benytte stevia fremfor sukker, har steviaplanten også vist sig at have en række andre gode egenskaber. Blandt andet er der flere studier, der peger på, at stevia faktisk kan behandle symptomer på type 2-diabetes. 

Undersøgelser viser desuden, at stevia kan være med til at sænke ”det dårlige” kolesteroltal, imens det kan hæve ”det gode” kolesteroltal. Det vil sige, at stevia med stor sandsynlighed kan være med til at beskytte dig imod hjerte-kar-sygdomme, da det netop forhøjer mængden af HDL-kolesterol i blodet. Desuden er der studier, der viser, at stevia i højere doser kan være med til ligefrem at sænke blodsukkeret og dermed være gavnligt for folk med sukkersyge. 

Stevia påvirker insulinniveauet 

Noget af det helt særlige ved stevia sammenlignet med mange andre former for sødemidler er, at det påvirker insulinniveauet. Det vil sige, at det – modsat eksempelvis aspartam – giver dig den samme mæthedsfornemmelse, som almindeligt rør- eller roesukker gør. Det tilfredsstiller ganske enkelt din krop og din hjerne. 

Sødestoffer generelt har været udgangspunkt for utallige debatter og diskussioner igennem årene. Blandt andet er der mange, der påpeger, at kunstige sødestoffer ikke dækker din trang til sukker, og at de desuden ikke bidrager til, at du bliver mæt. Derfor viser enkelte studier, at folk, der drikker kunstigt sødede læskedrikke, ender med at overspise. Det skyldes, at mæthedscentret i hjernen ikke bliver stimuleret af disse kunstigt sødede læskedrikke, og at din krop derfor blot vil have mere efter indtagelse af drikkene. Det gør sig ikke gældende, hvis du indtager læskedrikke sødet med stevia, fordi sødemidlet netop påvirker mæthedscentret. 

Kort og godt kan du altså helt roligt indtage steviasødede produkter uden frygt for, at du ender med at overspise af noget andet. Den famøse ”sukkertrang” bliver dækket af stevia på samme vis, som hvis du indtog sukker. 

Kan man spise stevia som diabetiker? 

Som nævnt kan stevia faktisk være med til at sænke dit blodsukkerniveau. Det gælder godt nok kun, hvis du indtager det i større mængder, men alt andet lige får det i hvert fald ikke dit blodsukker til at stige. Det vil sige, at du roligt kan indtage mad og drikke, der er sødet med stevia, som diabetiker. 

Faktisk er der en større gruppe indianere i Amambaybjergene på grænsen mellem Paraguay og Brasilien, der i flere århundreder har brugt steviaplanten til behandling af symptomer på type 2-diabetes. I bjergområdet bor to indianerstammer kaldet guarani- og ashiindianere. De lever utroligt isoleret, og mange af dem har et defekt gen, som føres videre fra generation til generation. Denne genfejl betyder en meget høj forekomst af type 2-diabetes hos indianerne. 

Indianerstammerne ved ikke selv, at de lider af diabetes, men de ved, at de får det bedre af at indtage stevia. De har således igennem århundreder drukket te brygget på steviaen, og det har betydet, at de – helt uden at vide det – har holdt deres sygdom i skak. 

Denne succeshistorie fik Per Bendix Jeppesen nys om, og han drog derfor dybt ind i Amazonas for at besøge indianerstammerne. Han slog sig ned hos dem i en måned og fik derved et gennemgribende kendskab til, hvordan de benytter sig af stevia i dagligdagen. Efter at have set, hvordan indianerne bekæmper diabetes ved hjælp af stevia, gik han i gang med selv at undersøge sagen nærmere. 

I dag forsker Per Bendix Jeppesen fortsat i steviaplanten og dens egenskaber. Efter at have set med egne øjne, hvordan ”sukkerplanten” kan have en positiv virkning på sukkersyge, er han blot blevet endnu mere overbevist om, at stevia er et vaskeægte mirakelmiddel. Sødestoffet påvirker ikke blodsukkerbalancen, og diabetikere kan faktisk ligefrem opleve en positiv effekt ved at indtage den søde urteplante. 

Giver stevia bivirkninger? 

Det korte svar er nej. Der er på nuværende tidspunkt ikke noget, der tyder på, at der er bivirkninger forbundet med steviasukker. Alle tilsætningsstoffer, der godkendes til brug i mad- og drikkevarer i EU, bliver forud for godkendelsen grundigt undersøgt af EFSA (European Food Safety Authority). Det er med til at sikre, at du som forbruger kan føle dig tryg, når du handler ind. 

At tilsætningsstoffer – herunder stevia – skal igennem en lang række forskellige tests har været en af grundene til, at stevia først er blevet godkendt i EU i år 2011, hvor det i for eksempel Japan har været brugt siden 70’erne. 

Stevia har således været igennem en lang række forskellige undersøgelser, og derudover har diverse forskere verden over uafhængigt af hinanden undersøgt planten og dens egenskaber. Det er eksempelvis blevet testet, om planten kan være med til at øge risikoen for at få kræft, og det er der heldigvis intet, der tyder på. Ligeledes er der ingen beviser for, at indtagelsen af stevia skulle føre andre sygdomme med sig. Du kan altså med ro i sindet indtage diverse former for mad og drikke sødet med stevia. 

Kan stevia påvirke tarmfloraen?

Der findes billioner af bakterier i dine tarme. Tarmfloraen er helt afgørende for dit helbred. Bakterierne er vigtige for hvor gode vi er til at modstå sygdom, for stofskiftet ja, de påvirker praktisk talt alle vores organer inklusiv hjernen.

Nogle studier tyder på, at visse sødemidler som aspartam og acesulfam K. kan påvirke tarmfloraen negativt. Dog er det vigtigt at understrege, at der endnu ikke er nogen konklusioner på, at det er skadeligt for vores helbred.

Men netop med stevia er der ikke påvist denne negative sammenhæng. Bakterierne i tarmen bliver ikke påvirkede af stevia, og da det har været brugt i Japan siden 1970’erne har der været foretaget en del undersøgelser af denne problemstilling.

Er sødestoffer et sundere valg end sukker? 

At indtage for meget sukker over en længere periode kan have fatale konsekvenser for din sundhed. I første omgang fører det typisk til overvægt, og med sig bringer overvægten gerne diverse følgesygdomme. Eksempelvis er hjerte-kar-sygdomme tæt forbundet med overvægt. Vil du gerne holde dig sund og rask, er det således en fordel at undgå almindeligt sukker fra sukkerrør og sukkerroer. 

Helt fra vi er spæde, vænner vi mennesker os til at få sukker. Vi får bogstaveligt talt sukkeret ind med modermælken i form af mælkesukker, og vi bliver altså hurtigt vant til, at sukker er en del af kosten. Ens hjerne har da også brug for sukker for at kunne fungere optimalt, og det er således ikke optimalt endegyldigt at skære sukker ud af ens kost. Dog er der ikke nogen, der siger, at du skal indtage sukker udvundet fra rør eller roer – tværtimod. Hjernen har (mindst) lige så godt af sukker fra for eksempel grøntsager og frugter. Desuden gælder det – som nævnt – at et sødestof som stevia faktisk har samme virkning på hjernen, som mange andre former for sukker har. 

Ønsker du at skære ned på mængden af sukker i din kost, er det således slet ikke dumt at overveje at skifte sukker ud med stevia. Da det ikke har nogen bivirkninger, ikke påvirker blodsukkerniveauet negativt og ikke giver dig en masse unødvendige kalorier, er der nærmest ikke andet end gode grunde til at ty til stevia som sødemiddel. 

Generelt er der blandt forskere bred enighed om, at sødemidler – naturlige såvel som kemiske – er et bedre valg end almindeligt bordsukker. Selvom forskellige forskere er fortalere for forskellige sødemidler, kan de fleste medgive, at det er bedre at spise sødemidler, end det er at spise sukker. At vælge sødemidler sænker ganske enkelt risikoen for at blive overvægtig, og dermed sænker det risikoen for at udvikle en lang række forskellige sygdomme. 

Kort fortalt er det altså en fordel at vælge sødestoffer såsom stevia fremfor sukker fra rør eller roer. 

Sukkerfrie bolcher, der smager himmelsk

Hjernen har brug for sukker i den ene eller anden form for at fungere. Derudover kan vi naturligvis ikke komme udenom, at søde sager smager fantastisk. De fleste af os har en lille sød tand, der gerne vil forkæles indimellem, og hvad gør man så, hvis man gerne vil undgå sukker? Jo, man køber bolcher fra Bolcheværk

Vores bolcher er netop fremstillet med det formål at kunne tilbyde dig et sundere alternativ til almindelige bolcher. Vi vil gerne gøre det nemmere for dig at holde dit sukkerindtag på et minimum uden at være nødsaget til at skære hygge og lækkerier fuldkommen fra. Netop derfor startede vi tilbage i 2016 virksomheden Bolcheværk med et mål om at kunne tilbyde dig sukkerfrie bolcher. 

Med en mission om at bidrage til en mindre sukkerfyldt verden gik vi hos Bolcheværk i gang med at perfektionere vores opskrift på sukkerfrie bolcher. Det var en længerevarende proces, for vi ønskede ikke at lancere vores bolcher, før vi var fuldkommen tilfredse med resultatet. 

Efter to års produktudvikling nåede vi frem til den optimale løsning: stevia og naturlige aromaer og farvestoffer. Vi søder således vores bolcher med ekstrakt fra steviaplanten, og det gør vi for netop at få den skønne, søde smag uden at fylde vores kunder med masser af tomme kalorier fra hvidt sukker. Bolcherne smager ganske enkelt himmelsk og er samtidig et sundere alternativ til almindelige bolcher. 

At bolcherne ikke indeholder sukker, skal naturligvis ikke gå ud over din smagsoplevelse. Det er netop derfor, vi benytter stevia. Vores bolcher skal ikke være et kedeligt eller halvgodt alternativ til almindelige sukkerbolcher. Derimod skal de være det oplagte kvalitetsvalg for dig, der gerne vil have god smag hele vejen igennem. At bolcherne samtidig er et sundere valg, gør blot det hele endnu bedre. 

Vi synes, der skal være plads til forkælelse både til hverdag og til fest. Det bliver der, fordi vores bolcher ikke indeholder en masse sukker, men derimod indeholder naturens eget geniale sødemiddel.

Få 25% rabat på næste køb

Gå ikke glip af eksklusive tilbud, tips og fordele.

Se vores privatlivs- og cookiepolitik her