Fragt fra 35,- / Fri fragt ved køb over 400,-
100% sikker betaling
Hurtig levering i Danmark på 1-3 hverdage

Hvorfor vælge sukkerfrit slik?

Hvorfor vælge sukkerfrit slik?

Der findes i dag et helt hav af forskellige sukkerfrie slikprodukter. Du kan få alverdens forskellige søde sager helt uden almindeligt, hvidt sukker i, og ønsker du at minimere dit sukkerforbrug, er der derfor også rig mulighed for at gøre dét. 

Efterhånden som der kommer mere og mere sukkerfrit slik på hylderne, er der også kommet mere fokus på diverse sødestoffer. Du kan nemlig søde slik, mad- og drikkevarer med en række forskellige sødestoffer, hvoraf nogle bliver mere positivt omtalt end andre. For eksempel har sødestoffet aspartam været centrum for en lang række forskellige debatter. 

Hvorvidt aspartam er godt eller skidt, vil vi ikke komme nærmere ind på i dette blogindlæg. Forskerne er desuden fortsat relativt uenige på dette område, og det er derfor også svært at komme med et endegyldigt svar. 

I dette blogindlæg skal det nemlig handle om, hvorfor du skal vælge sukkerfrie slikprodukter, samt om der er nogle gode grunde til ikke at vælge sukkerfrit. Læs derfor blot videre, hvis du vil blive klogere på sukkerfri slik og det at spise mindre sukker.

Lev sukkerfrit for at holde dit kalorieindtag nede 

En af de helt store fordele ved sukkerfrie slikprodukter er, at de indeholder væsentligt færre kalorier, end slik med almindeligt, hvidt sukker i gør. Vil du gerne skære ned på mængden af kalorier, du indtager, kan det således give mening at vælge sukkerfrit engang imellem. 

Hvidt sukker indeholder en stor mængde kalorier, men ingen næringsstoffer. Det vil sige, at du får dækket en stor del af dit kalorieindtag ved at spise søde sager, men du ikke får de næringsstoffer, din krop har brug for. Groft sagt får din krop ikke noget godt ud af, at du spiser sukker, men den bliver derimod fyldt med tomme kalorier. 

At et produkt er sukkerfrit, er naturligvis ikke ensbetydende med, at det ingen kalorier indeholder. Forestiller vi os, at du har to ”ens” produkter overfor hinanden, hvoraf det ene er sødet med sukker, og det andet er sødet med eksempelvis stevia eller aspartam, vil produktet uden sukker alt andet lige indeholde en markant mindre mængde kalorier, end produktet med almindeligt sukker i vil gøre. Selvom der fortsat kan være kalorier i sukkerfrie produkter, er mængden betydeligt mindre, end den er i almindelige, sukkerholdige sager. 

Ønsker du at begrænse dit kalorieindtag, kan det altså være en fordel at spise sukkerfrit. Du må ikke fejlagtigt tro, at du uhæmmet kan spise løs af søde sager uden sukker i, men der skal en del mere til, før du får dækket dit kalorieindtag med disse produkter. 

Mange sukkerfri slikprodukter kan også give lidt mavekneb, hvis du spiser en stor mængde på en gang. Det skyldes, at de ofte indeholder isomalt, der er rigt på fibre, som kan være hårde for maven at nedbryde. Isomalt benyttes bl.a. også meget i bagværk og til kagedekorering.

Sukkerfrit slik er ikke skadeligt for tænderne

En af de helt store fordele ved at spise sukkerfrie slikprodukter er, at de ganske enkelt ikke bidrager til huller i tænderne. Det er nemlig sukkeret fra de søde sager, der er kilden til at få huller i tænderne og endnu et besøg hos tandlægen.

Og hvorfor så det? Jo, ser det du, det er nemlig sukker, som bakterierne på dine tænder lever af, som de omdanner til syre, der kan lave hul i tænderne. Naturligt sukker, som findes i fx mælk og frugt, kan også omdannes til syre, der kan give huller i tænderne. Jo længere tid sukkeret er i munden, jo større er risikoen for huller i tænderne. (kilde: Tandlaegeforeningen.dk)

Og specielt med for eksempel bolcher, som kan ligge i munden længe, er det en god ide at vælge sukkerfrit både til børn og voksne.

Overvej at spise sukkerfrit slik, hvis du har diabetes 

Har du type-2-diabetes eller begyndende diabetes, skal du være særligt opmærksom på, hvad du spiser. Det er en udbredt misforståelse, at du intet sukker må spise som diabetiker, men du skal være meget opmærksom på mængden af sukker, du spiser. Derudover skal du sørge for at balancere dit insulinniveau efter dit sukkerindtag. 

Sukkerfrie slikprodukter får ikke dit blodsukkerniveau til at hoppe og danse på samme vis, som produkter med hvidt sukker i gør. Derfor kan det også være en idé at vælge sukkerfrie produkter, hvis du har diabetes. Det gør det nemmere at regulere blodsukkerniveauet. Sukkerfri slikprodukter kan dog sagtens indeholde en del kulhydrater, som kan få dit blodsukker til at stige, så du skal stadig tænke dig om, inden du blot spiser løs af de søde sager. En god grundregel er altid at kigge bagpå varedeklarationen. Det er også vigtigt at huske på, at det er forskelligt fra diabetiker til diabetiker, hvor meget blodsukkeret påvirkes af kulhydrater. Nogle vil opleve en stor blodsukkerstigning, mens andre ikke kan mærke det i samme grad. Hvis du er diabetiker, er det dig selv, der bedst ved, hvad du kan spise og ikke kan spise for at holde blodsukkeret i balance. 

I denne forbindelse skal det også nævnes, at der naturligvis er mange andre typer af mad, der kan få dit blodsukkerniveau til at stige. Det gælder eksempelvis hvidt brød, pasta og kartofler, som indeholder meget stivelse og kulhydrater. Det er altså ikke udelukkende slik og kager, der kan være udfordrende for dig som diabetiker. 

Det gælder om generelt at få en afbalanceret og varieret kost som diabetiker – akkurat ligesom for alle andre. Er du normalvægtig, og er din diabetes velreguleret, kan du indtage lige så meget sukker som alle andre. Dog skal du være mere opmærksom på at fordele sukkeret ud over hele dagen, da koncentrerede mængder sukker kan være problematiske. 

For netop at undgå at indtage en masse ren sukker på én gang kan det være smart at ty til sukkerfrie slikprodukter, når du ellers ville indtage søde sager med hvidt sukker i. Det gælder eksempelvis, når du har lyst til et glas sodavand, eller når du gerne vil have fredagsslik.

For højt sukkerindtag kan føre til livsstilssygdomme 

Alle mennesker bør minimere indtaget af sukker. Sukker bidrager med en ekstremt høj mængde kalorier, men ingen vitaminer, mineraler eller kostfibre. Din krop får altså ingen næringsstoffer ud af hvidt sukker, og derfor er det også en god ide at prøve at skære lidt ned på det. Et for højt sukkerindtag er en af årsagerne til, at flere mennesker over hele verden bliver overvægtige.

Det er klart, at du ikke helt kan undgå sukker i din kost, og det bør du heller ikke. Rigtig mange forskellige fødevarer indeholder sukker helt naturligt – herunder frugt og grønt. Når du spiser et stykke frugt, gælder det imidlertid, at du får en masse gode sager, samtidig med at du får en mængde frugtsukker. Når du spiser for eksempel et stykke slik, får du en stor mængde ren sukker – uden at få næring til din krop.  

Så vidt muligt bør du minimere dit indtag af hvidt sukker, som findes i for eksempel slik, kager og sodavand. På den måde bliver det væsentligt nemmere for dig at holde dig inden for det anbefalede kalorieindtag, og der skabes mere plads i kosten til de madvarer, der faktisk bidrager med noget nyttigt til din krop, samtidig med at de indeholder sukker. 

Ud over at du skal undgå sukker for ikke at indtage for mange kalorier, gælder det også, at sukker kan være medvirkende til, at du udvikler diverse forskellige livsstilssygdomme.

Blandt andet er der studier, som viser, at der er en sammenhæng mellem et forhøjet sukkerindtag og udviklingen af demens. Derudover leder for meget sukker til overvægt, huller i tænderne og udvikling af diabetes 2. Antallet af mennesker med diabetes er i Danmark over 260.000. På verdensplan er tallet omkring 435 mio. – begge tal stiger hver dag. Der er således flere gode grunde til at undgå store mængder sukker. 

Begræns dit indtag af hvidt sukker, når det er muligt

Det er forskelligt, hvor skadeligt diverse forskere mener, at sukker er. Der er imidlertid bred enighed om, at du bør begrænse dit indtag af hvidt sukker fra for eksempel slik, sodavand og kage og i stedet vælge sukkerfrie alternativer eller ganske enkelt droppe de søde sager. Da hvidt sukker ingen næringsstoffer indeholder, giver det dig udelukkende en masse kalorier, hvilket på sigt kan føre til overvægt og dermed en række forskellige livsstilssygdomme. 

Ud over at hvidt sukker på den lange bane kan føre en række problemer med sig, gælder det også, at det ved indtagelsen kan føre forskellige ubehageligheder med sig. Blandt andet kender du sikkert til det sugar rush, du får, lige når du har indtaget en sukkerholdig mad- eller drikkevare. 

Du får en stor mængde koncentreret energi, når du indtager sukker, og derfor får du også et pludseligt boost, hvor du kan føle dig mere frisk – eller ligefrem hyper. Efterfølgende kan du imidlertid opleve at føle dig endnu mere energiforladt, end du var inden, du fik sukkeret indenbords. Koncentrerede mængder sukker giver store udsving i dit blodsukkerniveau og derfor også i dit energiniveau, og du kan derfor opleve pludselige skift i humør og sindsstemning i forbindelse med indtagelsen af sukker. 

Grundlæggende peger alt altså på, at du skal holde dit sukkerindtag på et minimum. Både for at undgå ubehageligheder her og nu og for at minimere din risiko for at udvikle diverse sygdomme er det fornuftigt, at du holder dig fra hvidt sukker og i stedet vælger sukkerfrie slikprodukter. 

Hvad er ulemperne ved at spise sukkerfri slik?

Langt de fleste mennesker er svært begejstrede for søde sager såsom slik, kage og sodavand, og derfor kan det også være svært helt at undgå sukker. Samtidig er der også tilsat sukker i rigtig mange af de forarbejdede madvarer, vi gerne indtager, og dét gør det naturligvis også svært helt at skære sukkeret ud af kosten. 

Hvis du gerne vil undgå hvidt sukker, men fortsat gerne vil kunne nyde slik og andre lækkerier, kan det være en idé at vælge sukkerfrie alternativer. Dog er det ikke helt ligegyldigt, hvilke sukkerfrie slikprodukter du vælger. Der kan nemlig være diverse ulemper forbundet med visse sukkerfrie alternativer. 

En af ulemperne ved sukkerfrie produkter er, at mange fejlagtigt tror, at ”sukkerfri” er lig med ”kaloriefri”. Det er imidlertid ikke tilfældet, men de indeholder typisk væsentligt færre kalorier. Du kan altså ikke helt frit spise løs af slik, blot fordi du vælger den sukkerfrie slags. 

Desuden kan visse sødestoffer i høje mængder føre til mavepine og afføringsproblemer, fordi de indeholder en masse fibre, der kan være svære at nedbryde for kroppen. Det er altså stadig fornuftigt at begrænse sig, når det kommer til for eksempel slik og kage – også selvom du vælger sukkerfrie slikprodukter. 

Det er også problematisk, at nogle sukkerfrie slikprodukter ikke tilfredsstiller mæthedscentret i hjernen. Det vil sige, at din trang til sukker ikke bliver stillet ved at indtage denne form for sukkerfrie produkter. Dertil kommer, at du, efter at have spist et af disse sukkerfrie alternativer, fortsat kan opleve at være sulten. Det betyder sandsynligvis, at du kommer til at spise mere af noget andet. 

Visse sukkerfrie slikprodukter har altså sine udfordringer. De er et godt valg langt hen ad vejen, så længe du får en afbalanceret og varieret kost, men du skal sørge for at bruge de sukkerfrie produkter på den rigtige måde. Du bør altså ikke lige pludselig erstatte din aftensmad med slik, blot fordi du vælger sukkerfrit slik. På de tidspunkter, hvor du alligevel ville spise slik, kan det imidlertid være særdeles fornuftigt at vælge den sukkerfrie slags. 

Hvilke sukkerfrie slikprodukter skal jeg vælge? 

Overordnet set er der blandt forskere enighed om, at det er bedre at vælge sukkerfrie slikprodukter, end det er at vælge produkter med almindeligt, hvidt sukker i. Din hjerne har brug for sukker i den ene eller anden udgave for at fungere optimalt, men det behøver bestemt ikke at være den form for sukker, du måske drysser ud over dine havregryn om morgenen. Derimod kan det være sukker fra eksempelvis frugt og grønt, der udgør dit indtag. 

Der er i dag et væld af forskellige sukkerfrie slikprodukter på markedet. De er sødet med diverse sødestoffer, hvoraf eksempelvis aspartam, sucralose og stevia er meget udbredt. Siden år 2011 har det i hele EU været tilladt at søde visse mad- og drikkevarer med stevia. Stevia er en urtelignende, sydamerikansk plante, som er ca. 300-400 gange sødere end almindeligt sukker fra roer eller sukkerrør. Ekstrakt fra planten er derfor ekstremt effektivt at gøre brug af som sødemiddel. 

En af de mange fordele ved stevia er, at det – modsat mange andre sødemidler – faktisk tilfredsstiller mæthedscentret i hjernen. Produkter indeholdende stevia kan altså godt have en mættende effekt og kan desuden stille den trang til sukker, du måtte have. Stevia har desuden ikke nogen negativ indflydelse på dit blodsukkerniveau, hvilket vil sige, at du også ganske roligt kan indtage steviasødede produkter som diabetiker. Vær dog altid opmærksom på indholdet af kulhydrater, da sukkerfrie produkter sagtens kan indeholde en høj mængde af kulhydrater. 

Du kan læse meget mere om stevia i dette blogindlæg, som omhandler netop sukkerplanten, som stevia ofte kaldes. 

Hvad er sukkerfrie bolcher fra Bolcheværk lavet af? 

Hos Bolcheværk har vi specialiseret os i lækre bolcher med masser af god smag, men uden almindeligt, hvidt sukker i. Fra idéen tog form, til bolcherne kom på markedet, brugte vi to år på at perfektionere vores opskrift, så vi var sikre på, at bolcherne var lige i skabet, inden vi lancerede dem. Målet har hele tiden været at skabe helt igennem fantastiske sukkerfrie bolcher, og vi fandt hurtigt ud af, at stevia var vejen frem.

Stevia gør det muligt for os at producere bolcher, som smager himmelsk, men som ikke indeholder ét eneste gram almindeligt, hvidt sukker, som bolcher ellers typisk udelukkende består af.

Ud over at vores bolcher indeholder ekstrakt fra steviaplantens blade, indeholder de naturlige smags- og farvestoffer fra eksempelvis curcumin og carminer. Vi benytter os ganske enkelt af alle de lækkerier, som naturen har at byde på, så du kan få en sublim smagsoplevelse uden at få dårlig samvittighed. 

Derfor skal du vælge de rigtige sukkerfrie produkter 

For store mængder sukker fører ofte til overvægt, som kan føre til en lang række forskellige sygdomme. Dertil kommer, at et for højt sukkerindtag har vist sig at hænge sammen med forekomsten af eksempelvis demens. Derfor bør du også minimere dit indtag af hvidt sukker, som indeholder en masse energi, men som hverken bidrager med vitaminer, mineraler eller kostfibre til din krop. 

Har du svært ved helt og holdent at skulle holde dig fra søde sager, kan det give mening for dig i stedet at vælge sukkerfrie alternativer såsom de skønne bolcher fra Bolcheværk. På den måde kan du fortsat nyde lækkerier, når du for eksempel ser en god film eller hygger om et spil med familie eller venner. 

Når du vælger slikprodukter sødet med stevia som bolcherne fra Bolcheværk, vil du få stillet din sukkertrang på samme vis, som hvis du indtog sukkerholdige produkter. Der er altså ikke nogen ulemper eller udfordringer ved at vælge produkter sødet med stevia, som der kan være med visse andre produkter sødet med kunstige sødemidler. 

Der er mange forskellige holdninger til både forskellige sukkerstoffer og forskellige sødemidler. Dog kan langt de fleste forskere blive enige om, at det langt hen ad vejen giver god mening at vælge sukkerfrie alternativer til for eksempel slik og læskedrikke. Vores klare anbefaling er derfor, at du prøver vores skønne steviasødede bolcher, næste gang du vil forkæle dig selv. De er fulde af lækker smag, men er fremstillet helt uden almindeligt sukker. 

Få 25% rabat på næste køb

Gå ikke glip af eksklusive tilbud, tips og fordele.

Se vores privatlivs- og cookiepolitik her